לירה מצרית – המטבע של מצרים

המטבע המקומי במצרים נקרא לירה מצרית או בערבית גניה (جنيه). זהו המטבע של מצרים משנת 1834. לירה מצרית מחולקת ל-100 פיאסטרים או קרוש (قروش) – בדיוק כמו הלירה שהייתה מונהגת בישראל והייתה שווה ל-100 גרוש. סמל הלירה המצרית הוא E£ או £E (או אפילו LE). בערבית משתמשים בראשי התיבות ج.م. (גניה מצריה או בתרגום לעברית, גניה מצרית).

הידעתם? הלירה המצרית הייתה המטבע הרשמי בארץ ישראל בתחילת תקופת המנדט הבריטי! בין 1920 ל-1927 שימשה הלירה המצרית כהילך החוקי בארץ ישראל עד להנפקת הלירה הארץ-ישראלית שהחליפה אותה. מטבעות בשם גרוש היו נפוצים ברחבי האימפריה העות'מאנית בהגיות שונות והבריטים הביאו את המטבע שלהם – לירה (תרגום של Pound).

לירה מצרית לשקל

שער לירה מצרית עדכני מול שקל, דולר, יורו או כל מטבע שתרצו:

לירה מצרית – שטרות ומטבעות

השטרות המצרים שנמצאים בשימוש הם 5,10,25 ו-50 פיאסטר (או קרוש) ו-1, 5, 10, 20, 50, 100, 200 ו-500 לירות מצריות. על פני כל שטר מצרי מופיע אחד ממסגדיה המפורסמים של קהיר כמו מסגד אל-אזהר, מסגד אבן-טולון או מסגד מחמד עלי. בגבם של השטרות מופיעים סמלים נוספים של מצרים כגון דמותו של רעמסס השני, מקדשי אבו-סימבל, מקדש אדפו והספינקס הגדול של גיזה. המטבעות המצרים שנעשה בהם שימוש כיום הינם בשווי של 5,10,20, 25 ו-50 פיאסטר ולירה אחת.

לירה מצרית - מטבעות ושטרות שונים

עלויות במצרים

אם אתם מתכננים טיול עצמאי למצרים ורוצים לחשב תקציב יומי, הנה כמה עלויות משוערות שיכולות לתת לכם כיוון. באופן כללי, העלות הממוצעת ליום טיול במצרים הינה כ-636 לירות מצריות לאדם (כ-$35). תתכוננו להוציא בערך 194 לירות ליום על אוכל ו-107 לירות על תחבורה. עלות חדר זוגי במלון במצרים הינה כ-555 לירות ללילה בממוצע (לזוג). בקהיר ההוצאה היומית שלכם צפויה להסתכם בכ-634 לירות מצריות לאדם. העלות היומית לאוכל היא כ-180 לירות, תחבורה 113 וחדר זוגי כ-660 ללילה. בלוקסור העלות היומית הממוצעת גבוהה במעט – 655 לירות מצריות לאדם. זה כולל 220 לירות לאוכל ו-148 לתחבורה. המלונות זולים יותר מאשר בקהיר (בממוצע) – 578 לירות ללילה לחדר זוגי.

בעיר אלכסנדריה העלות היומית דומה לקהיר – 631 לירות מצריות לאדם ליום בממוצע. האוכל יקר יותר (245 לירות לאדם ליום), אבל התחבורה זולה (94 לירות לאדם ליום) והמלונות איפשהו בין לוקסור לקהיר (607 לירות בממוצע לחדר זוגי). לעומת זאת, בדהב שבסיני אתם צפויים להוציא פחות מאשר בערים הגדולות של מצרים. מטיילים בדהב מוציאים בממוצע 508 לירות מצריות ליום לאדם, כולל 183 לירות על אוכל, 73 לירות על תחבורה וכ-462 לירות בממוצע לחדר זוגי במלון ללילה.

שטרות של לירה מצרית ביד

צ'יינג' לירה מצרית

אם אתם רוצים לחסוך בעלויות, כדאי לכם להצטייד בלירה מצרית. ישנם מקומות במצרים – במיוחד מקומות תיירותיים – בהם תוכלו לשלם במטבע זר כמו דולר או יורו (או אפילו שקל), אבל השער שתקבלו לא יהיה משתלם במיוחד.

אז איפה קונים לירה מצרית?

קודם כל, תמיד אפשר לקנות לירה מצרית בבנק המצרי בכל עיר גדולה (ואפילו במעבר טאבה). לשם כך, מומלץ להביא דולרים או יורו ולא שקל כדי לקבל שער המרה טוב יחסית. לחלופין, אתם יכולים למשוך לירה מצרית בכל כספומט במצרים. רק קחו בחשבון את העמלה שתשלמו לבנק שלכם בישראל (כדאי שתבררו אותה מראש).

ואיפה קונים לירה מצרית בישראל?

יש כמה צ'יינג'ים באילת ובבאר שבע ואפילו בתל אביב שמחזיקים לירה מצרית וישמחו לעזור לכם. בדואר ישראל לא ניתן לרכוש לירה מצרית, לצערנו. אתם מוזמנים לשאול גם בקבוצת הפייסבוק שלנו אם למישהו נשארו כמה לירות מצריות מהביקור האחרון במצרים. אולי מישהו צריך להיפטר מכסף לא שימושי ויהיה מוכן למכור לכם אותו בתנאים טובים יותר 😉

טיפים במצרים

במסעדות במצרים נהוג להשאיר טיפ, אבל זו אינה חובה. יש מסעדות רבות שמוסיפות דמי שירות בסך 12% מעלות הארוחה לחשבון שהן מגישות. בשאר המקומות יצפו מכם להשאיר טיפ בגובה 10-15% מהחשבון. מדריכים ונותני שירות מקומיים אחרים עשויים גם הם לצפות לטיפ. כדאי לכם לברר עם מישהו מקומי שאתם סומכים עליו מה גובה דמי השירות הנהוג במקרים בהם אתם לא יודעים כמה טיפ לתת (או אם בכלל). שימו לב ש"בקשיש" עדיין קיים במצרים ויכול להיות שתיאלצו להשאיר "טיפ" מעבר לעלות הרשמית של שירותים מסוימים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
אהבתם? שתפו את המאמר!